hitte
Chronisch zieken en ouderen lopen bij extreme hitte meer risico dan anderen.

Als u ouder wordt, werkt uw lichaam niet meer zo effectief. U heeft minder dorst, uw nieren werken minder goed en ook koelt uw lichaam minder makkelijk af met zweten. Hierdoor kunt u sneller gaan uitdrogen.

Daarbij lijden senioren vaker aan ziektes die zorgen dat ze minder goed tegen de hitte kunnen, zoals hart- en longaandoeningen, nierziekte, suikerziekte en aandoeningen aan maag en darmen. Zelfs een simpele infectie met braken en diarree kan bij hitte flinke uitdroging veroorzaken. Medicijnen, zoals plastabletten, kunnen uitdroging in de hand werken.

Praktische tips:

- Drinken: drink elke dag twee liter water.

- Houd een siësta: blijf tussen 11 en 16 uur binnen en doe gedurende die uren geen grote inspanningen.

- Eet gezond: groentes en fruit bevatten behalve water ook veel vitamines en zouten. Bedenk dat het 'hondsdagen' zijn; door de hitte bederft voedsel snel. Bewaar etenswaren niet te lang en houd ze goed gekoeld. Een voedselinfectie kunt u nu niet gebruiken.

- Zoek verkoeling: Maak uw gezicht, hals en polsen nat. Neem een niet te koude douche, een voetenbadje, leg een natte handdoek in de nek of bespuit uzelf met de plantenspuit. Een ventilator kan ook helpen.

- Schakel hulp in: bij gebruik van plasmedicatie, laxantia of psychofarmaca kunt u overleggen met uw huisarts of apotheker om tijdelijk de dosering aan te passen. Ook kunnen zij extra informatie geven als er gevaar is voor uitdroging.

Hoe houdt u de warmte uit de woonruimte?

Houd de zon buiten: houd de lamellen, luxaflex of gordijnen gesloten en doe de zonneschermen of screens naar beneden. Sluit deuren en ramen. Zo gauw de zon onder is, kunt u gaan luchten. Doe dan zoveel mogelijk ramen open. Als dit niet kan, zorg dan dat er zoveel mogelijk ventilatieroosters open staan. Gebruik een ventilator, maar zorg er wel voor dat deze niet direct op u gericht staat. Vermijd grote temperatuursverschillen en tocht.
Bron: mens-en-gezondheid.infonu.nl