internet oplichting
Internetoplichters gaan steeds geraffineerder te werk, waardoor ze jaarlijks veel slachtoffers maken.

Naast de inmiddels bekende phishing-mails proberen criminelen ook via valse WhatsApp-berichten, sms’jes en telefoontjes geld van mensen te ontfutselen. Het blad Enter van Seniorweb publiceerde een interessant artikel over allerlei vormen van deze oplichting. Wij mogen het met u delen: https://www.kbo-brabant.nl/welzijn-en-gezondheid/

De belangrijkste tips op een rijtje:
1:
Typ de url van de bank in de adresbalk van de browser of sla het webadres als favoriet op. Klik nooit op een link van de bank in een e-mail, sms of WhatsApp-bericht.

2: Deel nooit inloggegevens en beveiligingscodes met anderen. Ook niet telefonisch.

3: Wees alert wanneer bekenden onverwacht via een e-mail, sms of WhatsApp-bericht om financiële steun vragen. Bel de bewuste persoon na zo’n verzoek altijd op.

4: Gebruik op de computer een antivirusprogramma.

5: Installeer op smartphones en tablets alleen apps uit de officiële appwinkel.

6: Controleer een e-mail van een bedrijf op betrouwbaarheid. Klopt de aanhef, het taalgebruik en het afzendadres? Bent u klant bij het betreffende bedrijf?

7: Controleer bij bestelling van een product of de webwinkel diverse betaalmethoden hanteert. Kijk ook of de webshop op internet meerdere klantenreviews heeft.

8: Klik nooit op een link of e-mailbijlage van een verdacht bericht.

9: Neem bij twijfel over een e-mail, sms of WhatsApp-bericht telefonisch contact met de bewuste organisatie op. Zoek het telefoonnummer zelf op de site van de instantie.

10: Verwijder alle nep berichtjes direct van uw PC/Tablet.

Hierna nog wat voorbeelden van de laatste trucs:

Oplichters zitten niet stil. Ze bedenken steeds weer slimmere manieren om uw geld te stelen. Zorg dat u de nieuwste trucs kent, zodat u er niet intrapt.

Een alom bekende oplichterstruc is de phishingmail, een mailtje dat van de bank of creditcardmaatschappij lijkt te komen. De mail roept op om snel actie te ondernemen, bijvoorbeeld om zogenaamd een beter beveiligde pas aan te vragen. Als u klikt op de link in de mail en inlogt, stelen de oplichters uw persoonlijke gegevens. Maar criminelen gebruiken ook de telefoon, WhatsApp en sms om hun slachtoffers op te lichten. Dat gaat bijvoorbeeld op de volgende manieren:

Via de telefoon

Belt iemand u op en stelt hij of zij zich voor als een medewerker van uw bank? Kunt u zelfs het telefoonnummer van de bank op uw telefoon zien?
Dat lijkt heel betrouwbaar, maar toch kan het dan om bedrog gaan.

De zogenaamde bankmedewerker vertelt u bijvoorbeeld dat er verdachte overboekingen zijn gedaan van uw bankrekening en dat u er goed aan doet om uw geld veilig te stellen op een andere rekening.
De 'bankmedewerker' vertelt u hoe u dat moet doen. In werkelijkheid maakt u daarmee het geld over naar de bankrekening van de crimineel.
Dit heet spoofing. Wat moet u doen in zo'n geval? Zeg dat u graag wilt controleren of deze persoon echt van de bank is en bel zelf naar de bank.
Een echte bankmedewerker zal dat heel normaal vinden en niet proberen u onder druk te zetten.

Via WhatsApp

Vraagt een bekende u via een WhatsApp-bericht om een rekening te betalen? En ziet u het bekende nummer en de foto van uw contactpersoon in de contactgegevens staan?

Dan kan het toch een nepbericht zijn. Een crimineel heeft dan het WhatsApp-account van uw contactpersoon overgenomen.

Een bestaand nummer kan door criminelen worden gekaapt.
Het komt ook voor dat een bekende u een bericht stuurt dat hij of zij een nieuw nummer heeft. Ook dat kan een signaal zijn dat het om een nepbericht gaat. Als u de persoon die u een bericht stuurt eenmaal vertrouwt, is er weinig meer voor nodig om u geld te laten overmaken.

Het is dus verstandig om altijd te controleren of het bericht echt afkomstig is van uw contactpersoon.

Bel hem of haar zelf of op. Kan dat niet, vraag dan om een gesproken bericht via WhatsApp, zodat u de stem kunt controleren.
U kunt voorkomen dat uw WhatsApp-account wordt gekaapt door een pincode in te stellen.

Via SMS

Heeft u een sms-bericht van de Belastingdienst gekregen, waarin staat dat u achterloopt met betalen? En krijgt u er meteen een betaallink bij om uw schuld af te lossen?
Zo’n bericht kunt u het beste meteen verwijderen. De Belastingdienst stuurt geen herinneringen via sms. Ook namen van andere organisaties worden misbruikt voor fraude via sms. Van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) bijvoorbeeld. In het bericht staat dan dat u een openstaande boete heeft.
Of van een pakketbezorgingsdienst. U moet dan een bedrag betalen voordat u een pakketje bezorgd kunt krijgen. Dit soort sms'jes zijn altijd nep.
Twijfelt u? Neem dan zelf contact op met de afzender, niet via sms, maar bijvoorbeeld telefonisch.

Bron: IkWoonLeefZorg