Klein Karwei  (klussendienst voor en door ouderen)klusser

Coördinator
:

Riekie van de Ven,

Klein Karwei biedt  -voor de doelgroep-  binnen een bepaald kader:
1. technische hulp bij incidentele karweitjes die van belang zijn voor de
    veiligheid en het wooncomfort in en rondom het huis.
2. praktische hulp in situaties die zich onverwacht voordoen.

Doelgroep
Senioren en mensen met een beperking in de kern Haaren, die zelfstandig wonen en geen beroep kunnen doen op naaste familieleden of behulpzame buren.

Hulpverlening
De hulp wordt geboden door senioren die niet meer actief zijn in het arbeidsproces en als vrijwilliger op een bepaalde ochtend of middag hun kennis en ervaring in dienst willen stellen van hun medemens. Ook jongere vrijwilligers zijn daarbij actief.

Werkwijze
Bij aanmelding van een klus stelt de contactpersoon van Klein Karwei de omvang van de klus vast en gaat
na of deze binnen de doelstelling van de klussendienst past.

Hulp binnen een bepaald kader
Er wordt o.a. geen hulp gegeven:

• wanneer door andere organisatie(s) hulp aangeboden is/wordt.
  • voor grotere klussen. Ga dan naar een commercieel bedrijf.
  • wanneer het karwei behoort tot het terrein van een hulpverlenende instantie (bijvoorbeeld: thuis- en ziekenzorg, thuishulp, bejaardenhuis) of valt onder een professioneel verantwoordelijke instantie (bijvoorbeeld: gas-, water-, of elektriciteitsbedrijf).
  • als het risico te groot is voor de hulpverlener (bijvoorbeeld: schoonmaken van dakgoten, dakreparatie).

Kosten voor de hulpvrager
  1. Bijdrage per karwei € 2,50 (bestrijding van de activiteiten-/organisatiekosten van Klein Karwei).
  2. Kostprijs van ingekochte materialen/onderdelen voor de klus.
  3. Extra kosten van noodzakelijk vervoer van zwaar materieel (bv. ladder of ander gereedschap).

Voorbeelden van klussen voor Klein Karwei
    Opheffen van gebreken en gevaren in woning of tuin; uitgegane geiser/kachel aansteken; tv-kanalen afstemmen; bijvullen van water in cv-installatie; kleine verandering aan kleding; loszittende traptreden en leuningen vastzetten; klemmende deuren en stroef gaande sloten gangbaar maken; kapotte verlichting en andere elektra maken; lekkende kranen repareren; gootsteen ontstoppen; afhalen en weer ophangen van gordijnen voor de wasserij; reparatie van een loszittende stoelpoot; verwijderen van afgewaaide boomtakken; vastleggen van losliggende stoeptegels; stukje heg verwijderen; zwaar meubilair verplaatsen of verwijderen; incidenteel gazon maaien; zelfbouwmeubel in elkaar zetten; kleine werkzaamheden met naald en schaar.

Laat u niet weerhouden door deze opsomming, maar bel gewoon even en dan hoort u of uw wens ook gerealiseerd kan worden.

Klus aanmelden
    Bel op dinsdag- of donderdagochtend tussen 09.00 en 10.00 uur met Riekie van de Ven, tel.: 62 18 88.
    Voor spoedgevallen kan elke dag gebeld worden.